Missie en visie
Missie
De NSV2 is een basisschool waarbij wij het leerstofjaarklassensysteem hanteren, met veel aandacht voor het individuele kind. Goed onderwijs legt de basis voor wat betreft de kernvakken, en legt de basis voor leven, leren en werken en daagt leerlingen uit om het beste uit zichzelf te halen. Naast kennisoverdracht besteden we veel aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de leerlingen. Onze missie is een veilige omgeving waar ieder kind gezien wordt en waar je het beste van je zelf kunt laten zien.
Visie op leren
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen de lesstof op een eigen manier verwerken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte heeft de school een zorgstructuur opgezet.
Visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: voorbeeldgedrag, zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, fouten maken mag, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang: Lerend spelen vanuit spel. Interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs en de rol van de leerkracht motiverend en coachend is. Onderwijs op maat geven: differentiëren gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend) Een kwaliteitsvolle (actieve directe) instructie verzorgen Kinderen zelfstandig (samen) laten werken.
Visie op excellentie
Wij gaan uit van de onderwijsbehoeften van het kind. Het streven is dus te kijken naar wat het kind nodig heeft om hem of haar te laten leren.
Visie 21ste century skills
Wij willen leerlingen een samenhangend geheel van vaardigheden meegeven waardoor ze optimaal kunnen functioneren in de 21ste eeuw. We onderschrijven in de eerste plaats het belang van een kennissamenleving en gaan ervan uit, dat kennis altijd en overal voorhanden is. Daarnaast beseffen we dat het in de kennissamenleving ook gaat om kenniscreatie en –constructie, om innovatie. In de derde plaats is het een feit dat de ontwikkeling van digitale middelen en media globale grenzen vervagen en het delen van kennis en het met elkaar (daarover) communiceren een steeds centralere rol speelt in onze (toekomstige) samenleving. Op onze school willen we daarom gericht aandacht besteden aan de 21ste century skills: Samenwerking en communicatie, kennisconstructie , ICT gebruik.
Probleemoplossend denken, creativiteit en planmatig werken.De gerichtheid van onze school op de 21ste century skills heeft grote gevolgen voor de deskundigheid van de leraren, voor ons aanbod, voor onze middelen (digitale leermiddelen) en onze organisatie (inclusief didactiek en klassenmanagement). Het laatste aspect vraagt ook om een doordenking van de rol van de leraar, de rol van de leerling en de rol van de ouders/verzorgers.